LGBT*IQ Awards 2023

BIG IMPACT INITIATIVE AWARD:
UNITE von Covestro

Some business areas are reached more by LGBT*IQ business networks, others have hardly any points of contact with them. To date, there have been few best-practice examples of LGBT*IQ awareness-raising work in production companies. UNITE, the LGBT*IQ network of Covestro Deutschland AG, has raised awareness of LGBT*IQ in production. The response was consistently positive, so further events are planned in various areas and at different locations. This makes UNITE a true pioneer, as there have been no best practice examples from other production companies to date.

RISING STAR AWARD:
bunt/lb von nord/lb

Despite being founded at the beginning of last year, this network has already planned and carried out a large number of creative activities. BUNT/LB stands for acceptance and understanding at all levels of coexistence. In addition to representatives of the LGBT*IQ community, Allys are also committed to the interests of the network as members of the foundation; the chairwoman also acts as a patron.
On this year’s Diversity Day, BUNT/LB called on all employees to paint white rubber ducks in bright colors. The more than 200 creatively designed ducklings from various locations then went swimming together in the company pond. This creative idea was the deciding factor in choosing BUNT/LB.

GLOBAL LEADER NETWORK AWARD:
shine von pwc

This network has not only been advocating for the LGBT*IQ community for ten years, but is also active in over 30 countries worldwide. In 2023, Shine introduced its first Global LGBT*IQ Inclusion Strategy, which aims to further promote equal opportunities for the LGBT*IQ community with concrete measures and objectives. These measures include raising awareness among managers, expanding the network, collecting data on the needs of LGBT*IQ employees, providing educational opportunities and increasing visibility through role models.

In order to provide employees with these learning experiences, workshops, discussion panels and other events were offered throughout June – including across national borders – thus living up to Shine’s title of “Global Leader”.

sustainability AWARD:
pride+ von
hogan lovells

At Hogan Lovells, diversity and inclusion are seen as a strategic priority at all international locations, as evidenced by policies on discrimination that protect all LGBT*IQ identities and a separate gender pronoun policy. In the six years since its creation, Pride+ has set itself the task of training all employees and managers on unconcious bias and integrating the topic of LGBT*IQ into recruitment processes. In Germany itself, a recommendation on gender-neutral language in the workplace has also been in place for two years, which is reinforced in the long term through repeated training.

LGBT*IQ Awards 2023

BIG IMPACT INITIATIVE AWARD:
UNITE von Covestro

Manche Unternehmensbereiche werden durch LGBT*IQ-Unternehmensnetzwerke mehr erreicht, andere haben kaum Berührungspunkte damit. Bis dato gab es wenig Best-Practice-Beispiele für LGBT*IQ-Aufklärungsarbeit in Produktionsbetrieben. UNITE, das LGBT*IQ-Netzwerk der Covestro Deutschland AG, hat in der Produktion zu LGBT*IQ sensibilisiert. Die Resonanz war durchweg positiv, sodass weitere Veranstaltungen in verschiedenen Bereichen und an unterschiedlichen Standorten geplant sind. Damit ist UNITE ein wahrer Vorreiter, denn Best-Practice-Beispiele anderer Produktionsbetriebe gab es bisher nicht.

RISING STAR AWARD:
bunt/lb von nord/lb

Trotz der Gründung Anfang letzten Jahres hat dieses Netzwerk bereits eine Vielzahl an kreativen Aktionen geplant und durchgeführt. BUNT/LB steht für Akzeptanz und Verständnis auf allen Ebenen des Miteinanders. Neben Vertreter_innen der LGBT*IQ-Community setzen sich auch Allys als Mitglieder der Stiftung für die Belange des Netzwerks ein; die Vorständin agiert auch als Patin.

Am diesjährigen Diversity-Tag hat BUNT/LB alle Mitarbeiter_innen dazu aufgerufen, weiße Gummientchen bunt zu bemalen. Die über 200 kreativ gestalteten Entchen aus verschiedenen Standorten gingen im Anschluss gemeinsam im Unternehmens-Teich baden. Diese kreative Idee war ausschlaggebend bei der Entscheidung für BUNT/LB.

GLOBAL LEADER NETWORK AWARD:
shine von pwc

Dieses Netzwerk setzt sich nicht nur seit bereits zehn Jahren für die LGBT*IQ-Community ein, sondern ist darüber hinaus auch global in über 30 Ländern aktiv. 2023 hat Shine erstmals eine Global LGBT*IQ Inclusion Strategy eingeführt, die die Chancengerechtigkeit der LGBT*IQ-Community mit konkreten Maßnahmen und Zielsetzungen weiter fördern soll. Zu diesen Maßnahmen zählen die Sensibilisierung von Führungskräften, der Ausbau des Netzwerks, die Erhebung von Daten zu Bedürfnissen von LGBT*IQ-Mitarbeiter_innen sowie die Bereitstellung von Bildungsmöglichkeiten und eine stärkere Sichtbarkeit durch Vorbilder.

Um Mitarbeiter_innen diese Lernerfahrungen zu ermöglichen, wurden den gesamten Juni hindurch Workshops, Diskussionsrunden und andere Veranstaltungen angeboten – auch über Staatsgrenzen hinweg – womit Shine dem Titel „Global Leader“ alle Ehre macht.

sustainability AWARD:
pride+ von
hogan lovells

Bei Hogan Lovells werden Diversität und Inklusion international an allen Standorten als strategische Priorität gesehen, was unter anderem durch Richtlinien zu Diskriminierung, die alle LGBT*IQ-Identitäten unter Schutz stellen, sowie eine eigene Gender Pronoun Policy deutlich wird. In den sechs Jahren seit seiner Entstehung hat Pride+ es sich zur Aufgabe gemacht, alle Mitarbeiter_innen und Führungskräfte zu Unconcious Bias zu schulen und das Thema LGBT*IQ auch in die Recruiting-Prozesse miteinzubinden. In Deutschland selbst gilt zudem seit zwei Jahren eine Empfehlung zu genderneutraler Sprache am Arbeitsplatz, die durch wiederholte Schulungen nachhaltig gefestigt wird.

Pride+ hat es sich zum Ziel gesetzt, bis 2025 eine LGBT*IQ-Quote von mindestens 4% unter seinen globalen Unternehmenspartner_innen zu erreichen. Diese Vision war ein entscheidender Faktor bei der Entscheidung für Pride+.